През последните месеци, светът изглежда различен поради ефекта от пандемията на COVID-19. Според актуални данни, процентът на промяна в ежедневието на хората в световен мащаб е близо 50%. Тази тенденция преобръща редица установени навици и води до нови начини за комуникация и споделяне между хората. Ето защо информираността, приятните емоции, слушането на музика или активното участие в живота на семейството, са част от адаптацията и начин за справяне с промяната.
В подкрепа на това, интересно звучи изследването на група учени от Оксфордския университет, според което музиката може да повлияе върху начина, по който усещаме... вкуса на бирата. Ръководител на проучването е професорът по експериментална психология Чарлз Спенсър, който повече от десетилетие изучава начините, по които сетивата променят емоциите и изживяването, включително при консумацията на пиво.
Резултатите от неговите изследвания показват, че възприятието за вкуса на бирата се повлиява чувствително от това, което консуматорът чува. В проучването на проф. Спенсър са участвали 3000 респондента, разделени на няколко групи спрямо комбинациите от двата главни фактора – бира и музика. Всички те са слушали внимателно мелодии с еднаква сила на звука - близо 35% от използваната аудио система. След това са отговорили на 3 въпроса, свързани с това дали песента или произведението им е познато, дали им допада и дали смятат, че подхожда на пивото, което консумират. След задълбочен анализ на данните изследователският екип установява, че влиянието на музиката върху цялостната преценка за вкуса на бирата е приблизително 25%.
Подобни резултати показва проучване и на белгийски учени, които установяват, че музикалният фон може да промени дори възприятието за алкохолното съдържание на пивото. На участниците в това изследване била дадена една и съща марка бира без те да знаят това. Докато слушали песни от различни жанрове, нейният вкус се сторил различен на хората, като варирал според музикалните стилове. При по-висок звук, вниманието било привлечено от сладките нотки във вкуса на пивото, а при по-нисък – се усещат в по-голяма степен горчивите нюанси.
Изводът от експеримента е, че в зависимост от вида музика, се променя и начинът, по който усещаме бирата. Плодовите или тези със сладникав вкус бири си отиват най-вече с песни, които се характеризират с чистота на звука. Музиката, включваща пиано и флейта, е най-добрият избор за този вид пиво, защото тези инструменти придават лекота на звученето. От друга страна, бирите с кисела нотка, които са характерни за белгийските стилове пиво, си подхождат с бързите ритми в музиката, в които се среща и дисонанс (дисхармония на тоновете).
Не само видовете мелодии оказват влияние върху вкуса на пивото. Стилът на харесваната музика има отношение и към предпочитаната бира. Силното пиво с високо съдържание на алкохол е в отлична хармония с дарк музиката, а горчивото – с тропическите мелодии и ритми, в които виртуозно се изявяват тромбони и тромпети. Поп и рок феновете обикновено си поръчват пилзнер и други по-светли бири, докато почитателите на хеви метъл харесват повече тъмни.
Този различен поглед към света на пивото по нов начин доказва, че между бирата и музиката има много по-голяма връзка, отколкото сме си мислили досега. Още повече, че и музиката, и бирата стимулират произвеждането на ендорфини, които са хормоните на радостта – факт, който също е потвърден от редица научни проучвания в световен мащаб.
С представянето на тези и още много други интересни изследвания и полезни данни за пивото Съюзът на пивоварите продължава тазгодишната Националната бирена академия. В отговор на предизвикателствата на времето през 2020 г. тя ще е най-вече в онлайн вариант. „За нас новото онлайн издание на Бирената академия е креативна възможност да създаваме положителни емоции и поводи за усмивки, особено в настоящото положение. Повече от всякога стремежът ни е да поднесем на почитателите на бирата свежи и интересни изживявания, за да почувстваме позабравената приятна страна на живота.“, сподели Ивана Радомирова, изпълнителен директор на Съюза на пивоварите в България.
Така почитателите на кехлибарената напитка ще имат възможност не само да подобряват бирените си познания, но и да повдигнат настроението си с тематичните видеа от експерти и известни личности, любители на бирата като журналистът и актьор Павел Владимиров, музикантът и композитор Михаил Йосифов, диетолологът и ендокринолог д-р Райна Стоянова и други. Вижте видеоматериалите с тях тук.
За Съюза на пивоварите в България:
Съюзът на пивоварите в България (СПБ) е представителната организация на производителите на бира в страната „Болярка - ВТ” АД, „Бритос” ЕООД, „Загорка” АД, „Каменица” АД, „Карлсберг България” АД, „Ломско пиво” АД, „Доровски инвест“ ЕООД и техните доставчици на суровини, материали и оборудване. Членуващите в СПБ бирени компании общо произвеждат 98% от пивото в страната.
Приоритет за СПБ са инициативите за информиране на потребителите, част от които е образователната кампания „Национална бирена академия“. Тя се реализира с експертизата и участието на инженер-технолози и учени, работещи в изследователските полета на пивоварната технология и категория, микробиологията, диетологията. През 2019 г. Националната бирена академия спечели награди от годишните конкурси на БАПРА , БДВО и B2B медия.
Тази статия ви хареса? Последвайте ни и във фейсбук и инстаграм за още необикновени пътешествия!