66% от европейските граждани не са наясно с правата си, когато купуват пътнически билет. Един на всеки шест европейски граждани страда от увреждане. Освен това застаряващото европейско население означава и нарастващ брой пътници, които се нуждаят от специална помощ. Тези данни са причина Европейската комисия да започне кампания за осведомяване на пътниците за правата им в рамките на ЕС, съобщава iNews.bg.
Например, знаете ли, че при закъснение от над 120 минути на автобуса ви (например за морето), имате право на обезщетение 50% от цената на билета.
Ето и кои са основните права на пътниците с автобус, влак, самолет или воден транспорт:
Право на защита от дискриминация при достъп до транспорт. Всички пътници имат равен достъп до транспорт и са защитени срещу дискриминация заради националност, местожителство и физическо увреждане.
Право на достъп до придвижване и помощ без допълнително заплащане за пътници с физически увреждания или с намалена подвижност.
Право на информация преди закупуване на билет и по време на различни етапи от пътуването, особено в случаи на затруднения. Пътниците имат правото да бъдат коректно информирани относно цената на билета, техните права и обстоятелствата около пътуването по адекватен начин. Това се случва преди, по време и след края на пътуването, особено в случаи на затруднения.
Правото да се откажат от пътуването и да получат обратно стойността на билета, ако то е нарушено. В случай на дълго забавяне, отменено пътуване или при отказано качване на борда пътникът има право на парична компенсация в размер на пълната цена на билета.
Право на алтернативно превозване или нова резервация в случай на проблеми. В случай на дълго забавяне, отменено пътуване или отказано качване на борда пътниците имат право да получат алтернативно превозване колкото се може по-скоро или нова резервация спрямо тяхното удобство. Изборът трябва да бъде предоставен от компанията превозвач възможно най-скоро след появата на проблемите, по ясен и непротиворечив начин.
Право на помощ в случай на дълго забавяне при заминаване или в точки на прекачване. Пътниците, които се намират в ситуация на неопределено изчакване на превозно средство или за прекачване, имат право на минимум незабавна грижа, докато се намират на терминал/гара и/или в самото превозно средство.
Право на компенсация. В определени случаи при дълго забавяне или анулиране на пътуване и винаги в случай на отказано качване на борда на самолет пътниците имат право на стандартна парична компенсация. Тази компенсация зависи от загубеното време поради пътните проблеми, разстоянието на пътуването и/или цената на билета.
Право на търсене на отговорност от компанията превозвач за пътниците и техния багаж. По силата на международни конвенции и законодателството на ЕС превозвачите са отговорни за пътниците и техния багаж. В случай на смърт, нараняване, проблеми с багажа и в някои случаи на закъснение пътниците имат право на обезщетение, което се определя в зависимост от нанесените щети. Това обезщетение може да бъде ограничено в зависимост от приложимото право.
Право на бърза и достъпна система за разглеждане на оплаквания. Ако са недоволни, пътниците имат право да подадат жалба до превозвача. В случай на липса на отговор след определен срок или при неудовлетворение от отговора на превозвачите те имат право да подадат жалба в компетентния национален изпълнителен орган, който трябва да се отнесе към него в разумен срок. Извънсъдебни и съдебни процедури са също на разположение в рамките на европейското и националното право.
Право на пълно прилагане и ефективно изпълнение на правата на европейските пътници. Пътниците имат право на адекватно отношение от превозвачите и на ефективно прилагане на европейското законодателство от националния изпълнителен орган.
Създадени са мобилни приложения, които покриват всички видове транспорт и могат да бъдат изтеглени на четири мобилни платформи: iOS (Apple iPhone и iPad), Google Android, RIM Blackberry и Micosoft Windows Phone 7. Пълните права на пътниците по видове транспорт можете да видите тук.
Тази статия ви хареса? Последвайте ни и във фейсбук и инстаграм за още необикновени пътешествия!