Асоциацията Активни Потребители изрази загриженост относно текущото преразглеждане на регламента на ЕС, уреждащ правата на пътниците във въздушния транспорт. Въпреки че намерението зад предложените промени е да се модернизират защитите, критиците казват, че те не успяват да отговорят на настоящите предизвикателства, пред които са изправени пътниците.
Кой е обхванат от правата на пътниците в ЕС?
Правата на въздушните пътници в ЕС се прилагат при няколко обстоятелства. Те са валидни за всички полети в рамките на ЕС, независимо от произхода на авиокомпанията, полети, пристигащи в ЕС, управлявани от превозвачи от ЕС, и полети, заминаващи от ЕС, независимо от регистрацията на авиокомпанията. Пътниците също така са защитени, когато авиокомпанията в страна извън ЕС не успее да предостави обезщетение или помощ съгласно националните си правила.
Притеснения относно закъснения и компенсации
Една голяма промяна, предложена в новия регламент, е повишаването на прага за обезщетение, свързано със закъснение, от три часа на пет. Съгласно настоящите правила пътниците могат да получат между 250 и 600 евро в зависимост от разстоянието на полета, ако се забави над три часа. Изследване на европейската фирма за данни за полети LENNOC разкрива, че по-голямата част от подадените искове (85%) са за закъснения с продължителност между три и четири часа, което предполага, че новият праг може драстично да намали броя на отговарящите на условията пътници.
Освен това само около един на всеки трима пътници, които в момента имат право на обезщетение, действително го изисква, а още по-малко – 22% – в крайна сметка получават плащането. Това подхранва нарастването на посредническите агенции, които обработват искове срещу комисионна от около 30%. Активни Потребители предупреждава, че тази система натоварва публичните съдилища и в крайна сметка проваля както пътниците, така и регулаторите.
Проблеми с отмяна на полети и пренасочване
Когато полетите са отменени, пътниците в момента имат право на пренасочване с минимално закъснение. Проектът за преразглеждане обаче позволява на авиокомпаниите до осем часа, за да резервират отново пътници. Ако пренасочването не се случи в рамките на този период, може да се наложи пътниците сами да организират и заплатят алтернативен транспорт. Това често води до значителни разходи от джоба ви – средно €770 – за резервации и настаняване в последния момент.
Несправедливи такси и пазарни пропуски
Въпреки решенията на Съда на Европейския съюз (СЕС), че авиокомпаниите трябва да разрешават ръчен багаж без допълнителни такси, някои превозвачи продължават да налагат тези такси. Испанските регулатори вече са глобили пет авиокомпании за подобни практики. Потребителските организации настояват за по-стриктно прилагане и по-ясни правила, включително правото да носите поне малък куфар и ръчна чанта на борда без допълнителни разходи.
Липса на правоприлагане и отчетност
Един от основните недостатъци, отбелязани от потребителските групи, е пропускът в прилагането на съществуващите закони. Авиокомпаниите често пренебрегват настоящите правила с малки последствия. Предложените изменения не предлагат нови правомощия за разследване на националните регулатори или засилват наказанията. Според Активни Потребители това оставя пътниците да разчитат на ефективността на националните органи – в случая на България, Министерството на транспорта и евродепутата Андрей Новаков, който е докладчик по проекторегламента.
Статистиката подчертава необходимостта от реформа
Проучване на Европейската комисия установи, че между 2011 г. и 2019 г. 87 фалита на авиокомпании са засегнали 5,6 милиона потребители. Средната финансова загуба на пътник е 431 евро, повечето от които не могат да бъдат възстановени поради липса на правни гаранции. Отделно проучване от 2020 г. отбелязва, че 10–25% от анулираните полети произтичат от недостиг на екипаж или проблеми с персонала, а 30–50% от технически повреди.
В проучване от 2024 г. на холандската група Consumentenbond, 78% от респондентите изискват ясни разпоредби за ръчния багаж, докато 86% от тези, които са пътували със самолет през последните три години, смятат, че малък куфар и ръчна чанта трябва да бъдат минимумът, включен в цената на билета.
Изясняване на общите права на пътниците
Регламентите на ЕС предоставят няколко специфични защити. Ако авиокомпания от ЕС изгуби багажа на пътник и не успее да разреши проблема, могат да се подават жалби до европейските потребителски центрове или националните агенции. Авиокомпаниите трябва също да показват пълните цени на билетите предварително, включително данъци и допълнителни такси.
Правата се прилагат и за полети, пристигащи в ЕС, извършвани от превозвачи от ЕС, дори ако произхождат от страни извън ЕС. Пътници, които изпуснат свързващи полети, част от една резервация, могат да се класират за обезщетение, ако закъснението надвишава три часа и не е причинено от извънредни обстоятелства.
Ако пътник откаже да пътува след анулиране, възстановяването на сумата трябва да бъде обработено в рамките на седем дни. Компенсацията зависи от причината, но няма фиксиран график за плащане.
Полетите, планирани по-рано от първоначално резервираните или пренасочени към далечни летища, трябва да се третират като анулирани, давайки на засегнатите пътници право на пълно възстановяване или бързо пренасочване, както и храна, настаняване и комуникационни услуги по време на големи закъснения.
Тази статия ви хареса? Последвайте ни и във фейсбук и инстаграм за още необикновени пътешествия!