Този музей се състои от шест еврейски паметника, групирани заедно в Йозефов: синагогата Майзел ; синагогата Пинкас ; испанската синагога ; синагогата Клаус ; зала Тържествена ; и Старото еврейско гробище. Има и Стара-нова синагога , която все още се използва за религиозни служби и изисква отделен билет или допълнителна такса.
В един от най-гротескно ироничните актове на Втората световна война нацистите поеха управлението на Пражкия еврейски музей – създаден за първи път през 1906 г., за да съхранява артефакти от синагоги, които са били разрушени по време на разчистването на бедните квартали в Йозефов в началото на 20-ти век – с намерението да създадат „музей на изчезнала раса“. Те доставиха материали и предмети от унищожени еврейски общности в цяла Бохемия и Моравия, помагайки за натрупването на вероятно най-голямата колекция от свещени еврейски артефакти в света и трогателен паметник на седем века потисничество.
Един обикновен билет дава достъп до всичките шест основни паметника. Можете да закупите билети в Резервационния център, Синагогата Пинкас, Испанската синагога и магазина срещу входа на Стара-нова синагога. Опашките обикновено са най-къси в испанската синагога. Ако ви притиска времето, акцентите са Стара-нова синагога и Старото еврейско гробище.
Завършена около 1270 г., Старата-нова синагога е най-старата работеща синагога в Европа и една от най-ранните готически сгради в Прага. Слизате в него, защото той предхожда издигането на нивото на улицата на Staré Město през средновековието, за да се предпази от наводнения. Мъжете трябва да покрият главите си (шапка или бандана ще свършат работа; на входа се раздават хартиени ярмулки). Около централната зала са разположени антре, зимна молитвена зала и стаята, от която жените наблюдават службите само за мъже. Интериорът, с амвон, заобиколен от скара от ковано желязо от 15-ти век, изглежда почти така, както би изглеждал преди 500 години. Свещените писания от 17-ти век по стените бяха възстановени изпод по-късна „реставрация“. На източната стена е Свещеният кивот, който държи свитъците на Тората. В стъклена витрина отзад малки крушки до имената на видни покойници светят в дните на смъртта им.
Със своя стръмен покрив и готически фронтони, това изглежда като място с тайни и поне една версия на легендата за Голем свършва тук. Оставено само в събота, създанието буйства; Равин Льов изтича по средата на служба, премахва магическия талисман и отнася безжизненото тяло на тавана на синагогата, където някои настояват, че то все още лежи.
От другата страна на тясната улица е елегантната Висока синагога от 16-ти век (Vysoká synagóga), наречена така, защото нейната молитвена зала (затворена за обществеността) е на горния етаж. Зад ъгъла е еврейското кметство (Židovská radnice), построено от Mordechai Maisel през 1586 г. и получило фасадата си в стил рококо през 18 век. Има часовникова кула с едно еврейско лице, където стрелките, подобно на еврейското писмо, вървят „назад“. Затворено е за обществеността.
Красивата синагога Pinkas е построена през 1535 г. и е използвана за богослужения до 1941 г. След Втората световна война тя е превърната в мемориал със стена след стена, изписани с имената, рождените дати и датите на изчезването на 77 297 чешки жертви на нацистите. Освен това има колекция от картини и рисунки на деца, държани в концентрационния лагер Терезин по време на Втората световна война.
Синагогата Pinkas съдържа входа към Старото еврейско гробище , най-старото оцеляло еврейско гробище в Европа. Основан в началото на 15 век, той има осезаема атмосфера на траур дори след повече от два века неизползване (затворен е през 1787 г.). Не забравяйте обаче, че това е една от най-популярните забележителности на Прага, така че ако се надявате да имате момент на тихо съзерцание, вероятно ще останете разочаровани. Около 12 000 рушащи се камъни (някои донесени от други, отдавна изчезнали гробища) са натрупани заедно, но под тях има може би 100 000 гроба, натрупани на слоеве поради липса на място.
Най-видните гробове, маркирани с двойки мраморни плочи с „покрив“ между тях, са близо до главната порта; сред тях са гробовете на Мордехай Майзел и равин Льов. Най-старият камък (сега заменен с реплика) е на Авигдор Каро, главен равин и придворен поет на Вацлав IV, починал през 1439 г. Повечето камъни носят името на починалия и неговия или нейния баща, датата на смъртта (и понякога на погребението) и поетични текстове. Сложни знаци от 17-ти и 18-ти век са издълбани с барелефи, някои от тях указващи професията на починалия – внимавайте за чифт ръце, отбелязващи гроба на пианист.
Откакто гробището беше затворено, еврейските погребения се извършваха в еврейското гробище в Жижков. В подножието на телевизионната кула в Жижков има останки от друго старо еврейско гробище.
Излизате от гробището през порта между синагогата Клаус (Klausová Synagóga) и церемониалната зала (Obřadní síň), като и двете съдържат изложби на еврейски форми на поклонение, семейни церемонии и традиции като раждане, обрязване, бар мицва и брак.
Блок на югоизток се намира неоготическата синагога Майзел , която замени ренесансов оригинал, построен от Мордехай Майзел, кмет на еврейската общност, през 1592 г. В нея се помещава експозиция за историята на евреите в Бохемия и Моравия от 10-ти до 18-ти век, с изложби на церемониално сребро, текстил, щампи и книги.
И накрая, около две пресечки източно от Maisel е испанската синагога . Наречен на удивителния си мавритански интериор и датиращ от 1868 г., експозицията му продължава историята на евреите в Чешката република от еманципацията до наши дни.
Тази статия ви хареса? Последвайте ни и във фейсбук и инстаграм за още необикновени пътешествия!