В София е имало трамваи преди Лондон, Стокхолм и Лисабон - На ръба - Peika.bg

iNews Novinite Econ Jenite Div Sporta FitWell Sportuvai Peika Programata Doctoronline News in English
Следете новите вдъхновения за пътешествия!
В София е имало трамваи преди Лондон, Стокхолм и Лисабон
Автор: Peika.bg

София е една от най-ранните европейски столици, които въвеждат трамваи, факт, който не е широко известен. Трамваите в София появяват доста преди тези в Лондон, Стокхолм и Лисабон, пише БГНЕС. Първият трамвай започва да работи на 1 януари 1901 г., което прави София седмият европейски град, възприел този удобен вид транспорт. Столицата ще отпразнува своята 125-та годишнина от ползването на трамваи през 2026 г.

Трамваите се появяват за първи път в столиците и градовете на двете големи централноевропейски империи - Германия и Австро-Унгария - страни, с които България е имала тесни връзки в ранните си години. През 1881 г. трамваите започват да се движат в Берлин, като скоро се разпространяват в Будапеща, Прага, Брюксел, Париж и Виена. Трамвайната система на Виена е създадена през 1897 г., което показва, че София е била в крак със съвременните европейски транспортни тенденции.

Точно 20 години след като трамваите се повяват за първи път в Берлин, София открива първите си шест трамвайни линии. Един ключов маршрут свързва Централна гара с катедралния храм „Света Неделя“. Друг трамвай обикаля центъра на града, а трети се движи по вече несъществуващата улица „Търговска“, равняваща се на днешния бул. „Витоша“. Имало е и линия по сегашните маршрути на трамваи 20 и 22, простиращи се в близост до гара Подуене.

трамвай2

През 1934 г. в днешния квартал Красно село в София е създадено първото голямо трамвайно депо. До 1951 г. там се основава завод за производство на трамвайни локомотиви, наследник на техническия цех на ДТО. В този завод до 1959 г. са произведени общо 155 трамвая с марките "ДТО" и "Република", първите изцяло български трамваи. Впоследствие трамваен завод "София" пуска два нови модела: "Комсомолец" през 1959 г. и "Космонавт" през 1961 г.

Въз основа на опита от моделите "Комсомолец" и "Космонавт" и отстраняване на конструктивните им недостатъци, през 1965 г. е разработен нов двусекционен трамвай, наречен "София". Този модел се предлага в различни модификации като "София 70" (три секции), "София 100" (дву секции) и "България 1300" (три секции), установявайки дългогодишно присъствие в трамвайните маршрути на София. с междурелсие 1009 мм. Първите пет трамвая "София" са произведени през 1965 г., всеки боядисан в различни цветове, като първият трамвай "София 70" се появява през май 1970 г. Трамваите "София" (с четири врати, двусекционни) са били широко използвани по маршрутите със сложни профили, докато трисекционните трамваи "София 70" (пет врати) са използвани предимно по основните линии.

трамвай3

Последният български двусъчленен трамвай Т8М-900 е произведен през 1991 г. Оттогава заводът се фокусира върху ремонта и обновяването на стари трамваи. През 1987 г. София открива първата си трамвайна линия с европейско стандартно междурелсие 1435 мм (сега линия 20), последвана от втора линия през 1995 г. (сега линия 22). Първоначално по линия 20 се движеха български трамваи Т6МД-1000, по-късно заменени от чешки трамваи Татра.

Отличителна черта на софийските трамваи е била вградената пощенска кутия, разположена отвън до първата врата. Всички трамваи, произведени специално за градския транспорт в София, са с тази система, с изключение на трамваите втора употреба и модела Tatra T6B5, както и новите трамваи Pesa Swing 122NaSF, произведени през 2013-2014 г. Писмата от тези трамвайни пощенски кутии са се събирали на няколко ключови спирки в центъра на града и след това са се доставяли в Централната поща за обработка.

През 2013 г. е създаден късометражен филм за историята на софийските трамваи като част от поредицата "5 минути София" на Камен Во Студио.

Тази статия ви хареса? Последвайте ни и във фейсбук и инстаграм за още необикновени пътешествия!

Вижте още от категория На ръба
Коментирай
Абонирайте се за нашия бюлетин