Ако вие сте от тези хора, които изпитват неистов ужас от летене и сте убедени, че ако се качите на самолет, той непременно ще се подпали, пропадне и разбие на парчета, то следващите редове са за вас. Защото от София до Ню Йорк не се стига с автобус.
Някои авиокомпании провеждат курсове за хора, страхуващи се от летене, където можете да научите защо пътуването със самолет не е опасно. От един такъв курс подбрахме следващата полезна информация.
Знаете ли, например, че летенето със самолет е:
- 29 пъти по-безопасно, отколкото пътуването с кола
- 18 пъти по-безопасно от това да си стоите вкъщи
- 8 пъти по-безопасно от ходенето по улицата
Ето и някои основни въпроси и отговори:
Какво става, ако двигателят спре да работи?
Това се случва много рядко, а пилотите са обучени да контролират самолета даже и само с един работещ двигател.
А ако се подпалят?
Има автоматични системи за гасене на пожар.
Може ли светкавица да свали самолет?
Не.
А ако птица влезе в двигателя?
Изгаря.
Ако свърши бензинът?
Горивото се изчислява така, че да стигне за целия път плюс за евентуално кацане на друго летище при лошо време, както и за няколкочасово кръжене, ако се наложи изчакване на разрешение за кацане. При лошо време се зарежда и с допълнително количество.
Какво става, ако в самолета се качат много хора с наднормено тегло?
Теглото на кабината е едва 10% от теглото на целия самолет. При конструирането на самолетите се предвижда средното тегло на пътниците при пълна кабина, като се добавят и още 10%.
Колко опасна е турболенцията?
Макар и да е неприятна за пътниците в салона, турболенцията не е опасна. Защото самолетът лети, поддържан от въздуха. Въздухът може да се движи в различни посоки, но не може да изчезне!
Ами бурите?
Пилотите виждат сериозните бури на радарите и променят маршрута си, за да ги избегнат.
Ако всичко е толкова добре подсигурено, защо тогава самолетите се разбиват?
Когато се случват нещастни случаи с фатален край, обикновено има стечение на редица обстоятелства, които бихме нарекли „лош късмет“ - комбинация от лошо време, лоша преценка на пилота и т.н. Пилотите обаче са максимално подготвени до такива стечения да не се стига – преминават ежегодни опреснителни курсове, медицински прегледи, тестове, а и са винаги двама – ако на единия му стане лошо, другият да може да реагира.
Статията ви хареса? Последвайте ни и във фейсбук за още (не)обикновени пътешествия!