Гостите от съседната хотелска стая явно вдигат купон по случай края на света – или поне се опитват да го предизвикат с шума, който вдигат. Вашата реакция е а) да влезете в стаята им (заедно с вратата) и най-учтиво да ги помолите да пазят тишина или б) да се зачудите какво ли казва етикетът за този случай, в който очевидно си нямате работа с етикет от отсрещната страна.
Оказва се, че етикет си има за всичко – дори и за ситуации, в които си мислите, че всичко лежи на собствената ви съвест и преценка, някой някога е обявил кое е правилното решение. И така, какво да правите ако...
Трябва да делите облегалката за ръце в самолета?
Според самолетния етикет седящият по средата има право и на двете вътрешни облегалки. И ако се замислите – звучи правилно, защото пътниците до прозореца и до пътеката имат поне по една облегалка за свое лично ползване.
Шофьорът на таксито ви кара твърде рисково?
Не стойте в таксито, ако не се чувствате в безопасност. Помолете шофьора незабавно да отбие и платете сметката до този момент. Запишете си номера на таксито или на шофьора, за да можете да се свържете с таксиметровата компания и да сигнализирате.
Чакате пред въртяща се врата заедно с друг човек?
Според етикета трябва да влезете първи във въртящата се врата. Може и да ви звучи грубо, но ако вратата не е с фотоклетка, е възпитано да влезете и да я бутнете, за да е по-лесно за човека след вас.
Имате шумни съседи в съседната хотелска стая?
Не чукайте на вратата им и не ходете да се саморазправяте. Потърсете управителя на хотела – добре е той да е информиран от самото начало, в случай, че гостите откажат да запазят тишина. Според етикета не трябва да искате купонджиите да бъдат преместени, но можете да поискате хотелът да ви даде друга стая.
Не харесате виното, което са ви поднесли за дегустиране в ресторант?
В много ресторанти сипват за дегустация малко вино от бутилката, която сте поръчали. Ако не го харесате, не се притеснявайте да кажете мнението си. В случай, че искате да върнете бутилката, обяснете защо не сте го харесали.
Зад вас има неуправляеми деца, които крещят и ритат седалката ви?
Ако виждате, че родителите се опитват да овладеят ситуацията, можете да се надявате, че скоро всичко ще приключи. В противен случай най-възпитаният отговор би бил: „Зная, че са деца и е трудно, но бих бил много благодарен, ако бихте могли да направите нещо, за да намалите шума/ритането на седалката“. Ако сте в самолет, можете да потърсите помощ от стюардесата.