Крайслер Билдинг е емблематичен небостъргач в стил арт деко, разположен в Манхатън, Ню Йорк, САЩ.
Тя е завършена през 1930 г. и държи титлата най-високата сграда в света за кратък период, докато не бъде изпреварена от Емпайър Стейт Билдинг.
Сградата е поръчана от Уолтър П. Крайслер, основателят на Chrysler Corporation, като седалище на неговата компания.
Архитектът на Chrysler Building е Уилям Ван Ален, известен със своите иновативни и артистични дизайни.
Отличителният шпил на Chrysler Building, достигащ височина от 77 метра (253 фута), беше тайно конструиран в рамките на сградата и след това сглобен само за 90 минути, осигурявайки мястото си на най-високата структура в света по това време.
Шпилът на сградата е проектиран така, че да наподобява решетката на радиатора на автомобил Chrysler, с орнаменти в стил арт деко и мотив на слънчеви лъчи.
Сградата на Chrysler се издига на обща височина от 319 метра (1046 фута), включително кулата.
Екстериорът на сградата е украсен с теракота и варовик, включващ декоративни гаргойли, орли и други сложни дизайни.
Фоайето на Chrysler Building демонстрира луксозни арт деко елементи, включително живи мраморни стени, геометрични шарки и стенопис на тавана от Едуард Тръмбул.
Сградата първоначално имаше обществена площадка за наблюдение на 71-ия етаж, която предлагаше спираща дъха гледка към Ню Йорк. Въпреки това е затворен за обществеността през 1945 г.
Екстериорът на сградата е осветен през нощта, създавайки красив дисплей от светлини, които подчертават нейните арт деко детайли.
Сградата на Крайслер е включена в множество филми, включително "Спайдърмен", "Мъже в черно 3" и "Армагедон" и др.
Небостъргачът се смята за един от най-влиятелните примери за архитектура в стил Арт Деко в света.
Често се смята за символ на Ню Йорк и забележителност на силуета на Манхатън.
Изграждането на Chrysler Building отне малко по-малко от две години, от 1928 до 1930 г.
Дизайнът на сградата включва поредица от неуспехи, създавайки отличителен вид на нива.
Шпилът на Chrysler Building първоначално е проектиран да служи като швартова мачта за дирижабли, но никога не е бил използван за тази цел.
Сградата претърпя значителна реставрация през 70-те години на миналия век, което спомогна за запазването на нейната архитектурна цялост.
Фоайето разполага с впечатляващ стенопис, озаглавен „Транспорт и човешки усилия“ от художника Едуард Тръмбул, изобразяващ сцени на индустрията и прогреса.
Екстериорът на Chrysler Building е обявен за забележителност на Ню Йорк през 1978 г. и по-късно е определен за национална историческа забележителност през 1976 г.
Сградата променя собствеността си няколко пъти през годините и в момента е собственост на Инвестиционния съвет на Абу Даби.
Триъгълните прозорци в короната на сградата осигуряват уникален и отличителен външен вид.
Дизайнът на Chrysler Building е повлиян от геометричните модели и мотиви на движението Art Deco, което е популярно през 20-те и 30-те години на миналия век.
Конструкцията на сградата изисква около 3 826 000 тухли и 29 961 тона стомана.
Асансьорите в Chrysler Building бяха едни от най-бързите за времето си, достигайки скорости до 1200 фута в минута.
Архитектурата и дизайнът на сградата оказват влияние, вдъхновявайки много други небостъргачи по света.
Въпреки първоначалния си търговски успех, Chrysler Corporation се сблъсква с финансови затруднения по време на Голямата депресия и трябва да продаде сградата през 1938 г.
Сградата на Крайслер е обявена за една от "Десетте най-красиви сгради в света" от Американския институт на архитектите.
Интериорът на сградата се отличава със сложни декоративни детайли, включително стенописи, мозайки и стилни асансьорни врати.
Крайслер Билдинг остава емблематичен символ на ерата на Арт Деко и продължава да се възхищава заради архитектурния си блясък и приноса си към силуета на Ню Йорк.
Тази статия ви хареса? Последвайте ни и във фейсбук и инстаграм за още необикновени пътешествия!