Мостът е съоръжение, което се строи, за да свързва два бряга, в улеснение на хората да могат да се придвижват между два бряга. Мост може да се построи над река, езеро, проход, долина, язовир и други водоеми. Те са може би едни от най – старите иженерни конструкции в света. Мостове са строени още в дълбока древност. С развитието на човечеството и напредване на технологиите, хората са добивали все повече умения и знания как да изграждат тези съоръжения. Благодарение на тях, хората могат да се придвижват над гореизброените места и водоеми, както и са получили достъп до места, които в миналото са били недостъпни, поради невъзможността да се преминава на отсрещния бряг.
Освен от добре познатите ни материали като желязо, бетон, дърво и други строителни материали, има места, където мостове се изграждат или по – скоро изплитат от лиани, бамбук и други живи растения. В Индия например за направата на мостове се използват издънките на корените на каучуковото дърво. Достигайки до отсрещния бряг, хората ги оставят да се вкоренят здраво в земята. За десетина години се получава един изключително здрав и стабилен природен мост.
Дървените мостове достигат своя апотеоз през XVIII век. Пример за подобен стабилен мост е мостът при Шафхаузен на река Рейн, дълъг 120 м.
Някои от дървение мостове са покрити. Това се прави с цел да се предпази конструкцията от атмосферните въздействия, а също и да не се плашат животните, преминаващи по тях от силния шум на водата.
Интересни и красиви са зиданите сводови мостове, които са започнали да се строят и използват в средата на третото хилядолетие пр. н. е. в Древен Египет.
С промишлената революция от XIX век, постепенно е започнало строителството на чугунени и стоманени мостове.
Използват се също и висящи мостове. Те се строят още от дълбока древност, като може да са от най – простия вариант от въжета и дъски или от стомана и бетон. Те се използват в случаи, в които разстоянието между опорите е голямо.
Също така има и подвижни мостове, които в мналото са строени като защитни крепости. По – късно са станали необходимост, когато при тяхното нормално състояние, под тях не могат да преминават кораби или други плавателни и транспортни средства.
Има мостове, които в някои участъци са над вода, в други преминават в подводни тунели.
Ето и някои от най – дългите мостове в света:
1. В настоящата година бе открит най – дългия висящ мост в света – Чанаккале 1915, който свързва европейския и азиатския бряг над прохода Дарданели в Турция.
2. Мостът, който свързва Хонконг, Джъхай и Макао, който се счита за най – дългия морски мост в света, с дължина 55 км. За построяването му са били необходими 420 хил. тона желязо, колкото за построяването примерно на 60 Айфелови кули.
3. Виадукт Данянг – Куншан, построен през 2010 г. между китайските градове Шанхай и Нанкин, дълъг 165 км.
4. Виадукт Чжанхуа – Гаосюн, който съшо е построен в Китай и свързва градовете Багуажанг и Гаосюн. Мостът е построен в силно сеизмичен район, издигнат над планини. Дълъг е 157 км.
5. Най – дългият въжен мост е построен в Португалия в тибетски стил и свързва водопада Aguieiras и дефилето Paiva. За най – смелите, които се престрашат да го преминат, наградата е умопомрачителните гледки над буйната река и падащия водопад. Удоволствието трае 10 – минутно преминаване.
Днес не можем да си представим, че мостовете, тези така полезни съоръжения няма да ги има.
Тази статия ви хареса? Последвайте ни и във фейсбук и инстаграм за още необикновени пътешествия!