Вероятно сте чували за студента Кристиан Ваклинов, чиито усилия допринесоха за връщането на вечерния влак на теснолинейката по маршрута Добринище - Якоруда. Кристиан ни разказа за своята идея и за интересните преживявания, които можете да опитате на път с теснолинейката.
- Защо тази влакова линия трябва да функционира?
- Теснолинейката Септември - Добринище е единствената жп линия в България, която е жизненоважна за местното население, тъй като за голяма част от него няма алтернативен транспорт, и едновременно е най-живописната и най-сложната технически железница в България и на Балканите. Затова тя не бива да бъде закривана. Теснолинейката изпълнява социални функции, благодарение на които се е развил целият Родопски регион между Септември, Велинград, Разлог и Добринище. Тя ежегодно вози хиляди туристи и местни пътници. Тя е уникална като атракция - свързва спа и ски столиците на Балканите, най-високата гара на Балканския полуостров, най-голямото палеонтологическо находище в Европа, най-модерния парк за танцуващи мечки на Балканите, най-високата котловина у нас, уникалното дефиле на Чепинска река. Освен това прави невероятни фигури - осморка и две шестици, и всичко това в 125 километра и за смешните 6,50 лв. Тази линия е национално богатство.
- В какво точно се изразява твоя принос към поддържането на маршрута и как се роди идеята ти?
- Започнах да пътувам често по линията през 2010 г. В края на 2012 г. вече се бях запознал детайлно с нейната експлоатация, минало, настояще и евентуално бъдеще. Пътувайки, говорих с много хора от местното население, разбрах какво искат, разбрах проблемите им. За хора, живеещи сред нас в XXI век, искащи само повече влакове, за да могат да ходят на пазар, работа, училище и църква, не може да няма какво да се направи. Да нямаш никакъв транспорт след 15 часа е престъпление. Единственият превоз - теснолинейката в 18:35 часа от Добринище за Септември, е спряна в края на 2011 г. 40 000 души остават без вечерен превоз. 80% от хората в района на общините Якоруда, Белица, Разлог и Банско работят в Разлог, Банско и Добринище, където има туризъм, администрация, болница, съд, училища и прочие. Но уви, държавата спира най-удобния влак от Разложко към Якоруда и Велинград, защото от средата на пътя надолу се движи празен. Хората напускат работа. Няма автобус или няма пари за него. Цената е двойна на влаковата. Видях тъгата в очите на хората и реших да се заема с проблема. Започнах да пиша писма и предложения до министерства, БДЖ, НКЖИ и други, но без успех. Бях проучил цялата линия, потребностите на хората по гарови участъци, техническите възможности за обслужване на допълнителни влакове и прочие. Нямаше развитие на проблема. Реших да пиша до новоизбрания премиер Пламен Орешарски. Предложих му пускането на вечерен влак Добринище - Якоруда, който да задоволи потребността на всички жители в региона. В края на ноември получих отговор от БДЖ - назначават влак Добринище - Якоруда. Той ще тръгне в 18:55 ч. от 16 декември 2013 г., само в работни дни, по мое предложение. Пътникопотокът обаче ще бъде следен и ако е слаб ще отменят влака.
- Какви са причините теснолинейката по маршрута Добринище - Якоруда да бъде важна за теб?
- Участъкът Добринище - Якоруда стана важен за мен след като проведох анкета във влак по линията и хората с мъка започнаха да ме умоляват да пратя исканията им "горе в София", да им обърнат внимание и да им пуснат спрения вечерен влак. Тези хора ми влязоха в съзнанието и аз се задействах за тях и само за тях! Защото знам, че в онзи регион, за разлика от останалите, са много селата, които нямат друг превоз до градовете и цивилизацията.
- Кое е най-интересното нещо, което ти се е случвало на път с теснолинейката?
- Всичко, което се случва в теснолинейката е интересно, уникално, неповторимо и незаменимо. Само тук може да видите ромска фамилия, изнасяща концерт във вагоните, група за стари градски песни да изнася представление на път за фестивал в Добринище. Само и единствено тук можете да слезете на всяка гаричка, за да си направите снимка за спомен, да си налеете прясна студена вода от гаровата чешма, да пушите по цигара, някой да ви разкаже любезно нещо за теснолинейката, машинистите да си купуват банички на гаровия павилион или дядо да носи кашонче с кокошки от пазара във Велинград...
- Защо да изберем теснолинейката, вместо кола или автобус?
- Защото на цена от 6,50 лв. можете да видите всичко, което изброих по-горе. Защото от малкото прозорче, откритите преходи между вагончетата, наречени мостчета, може да видите всяко дърво, всяко камъче и листенце по пътя, защото скоростта от 30-35 км/ч. позволява всичко това. Защото е срамно чужденците да си дават парите, за да пътуват с теснолинейката, а ние да искаме да я закриваме и да говорим колко губеща, ненужна и безинтересна е, защото трябва да бъдем българи, да обичаме и да ценим българското. Защото шосето няма да се закрие, защото автобусите зимата не вървят в онзи регион, само малкото влакче бори снеговете, катерейки баири безкрай. Защото това пътуване не е пътуване, а приключение!
- Кое според теб е най-красивото място в региона?
- Няма най-красиво място. Българинът трябва да проумее, че България е една уникална държава, с невероятна природа, на която може само да се завижда. Това, което е направено през години на войни (1921-45), не може да се подценява. Теснолинейката минава през красиви дефилета, скални масиви, покорява най-високата гара на Балканите, отвежда ни до незабравими гледки, попадаме в едно различно общество - това на помаците. Времето там е спряло. Попадаш във филм от началото на миналия век. Всички хора, въпреки трудностите, са усмихнати и готови да дадат дори това, което нямат, но да ги запомниш с добро и пак да се върнеш. Някак по-сплотени са. Това е уникално, чувството е зареждащо. Нека хората, които четат това да отделят един ден и да се потопят в дебрите на тесния железен път.
Тази статия ви хареса? Последвайте ни и във фейсбук и инстаграм за още необикновени пътешествия!