Няколко интересни факта за София - Градски легенди - Peika.bg

iNews Novinite Econ Jenite Div Sporta FitWell Sportuvai Peika Programata Doctoronline News in English
Следете новите вдъхновения за пътешествия!
Няколко интересни факта за София
Автор: Peika.bg

София е град с дълбоки исторически корени, богато културно наследство и интригуващи тайни, скрити под повърхността му. Докато празнуваме Деня на София, почитайки светите мъченици Вяра, Надежда, Любов и тяхната майка София, нека разгледаме някои по-малко известни, но завладяващи факти за този древен град.

1. Имената на София

Най-старото: Сердика, име, което града носи като част от Римската империя през 1 век сл. Хр. По-късно градът е преименуван на Улпия Сердика. Наименованието Сердика продължава да се използва и след присъединяването на града към България в началото на IX век. По-късно то е изместено от славянската форма Средец. В гръцкоезични източници след втората половина на X век за града се използва и името Триадица, по-рядко във формата Тралица. По време на Османското владичество получава името София. След Освобождението на България през 1878 г. градът за кратко приема името Средец, преди окончателно да си възвърне София, име, произлизащо от църквата Света София, символизираща божествената мъдрост.

2. Първата електрическа крушка на Балканите

София има честта да бъде първият град на Балканите, който въвежда електрическо осветление. През 1879 г. в Градската градина на София светва първата електрическа крушка по случай пристигането на княз Александър Батенберг. Това събитие отбеляза ключов момент не само за София, но и за целия регион, тъй като модерността започна да осветява пътя към бъдещето на града.

3. Мистериозните подземни тунели на София

Под София се крие енигматична мрежа от подземни тунели, простиращи се на над 240 километра. Тези тунели, чийто произход остава до голяма степен неизвестен, са служили за много цели в историята, включително транспорт, военни операции и поддържане на градската канализационна система. Днес те продължават да интригуват историци и инженери, тъй като свързват различни части на града по начини, които остават до голяма степен неизследвани от обществеността.

4. Герб и мото на София

София получава официалния си герб през 1900 г. специално за участието си в Световното изложение в Париж. Щитът, украсен с дъбови листа, включва символи като тризъбец и лъв, заедно с портрет на княз Фердинанд. Мотото на София „Расте, но не старее“ е добавено през 1911 г. Интересното е, че първоначално мотото е „Растете, не старейте“, но е променено, за да включи думата „но“ за естетически баланс, което го прави дълго 15 букви . Тази фраза олицетворява устойчивостта и непрекъснатото развитие на града.

5. Паркове, вода и старинни фонтани

София е град, богат на зелени площи и водоизточници. Най-старата обществена градина, Градската градина, някога е била обрасла с гъста трева през османския период. Борисовата градина, най-големият парк в София, има национално значение и някога е била използвана като военен полигон, преди да бъде превърната през 1882 г. в парк. Развитието на града се дължи до голяма степен и на неговите минерални извори, които са жизненоважен ресурс от древността. Днес София разполага с 49 минерални извора с температура на водата от 30°C до 90°C, което я прави един от най-богатите градове в Европа по отношение на минерална вода.

6. Еволюцията на осветлението и транспорта на София

Пътят към модерното улично осветление в София е пълен с креативни идеи. През 1886 г. предложения за осветяване на града включват голяма лампа, окачена на балон, докато друго предвижда масивна лампа на Витоша, която да осветява улиците под нея. В крайна сметка електрическото осветление надделява, като първите улични лампи са монтирани през 1900 г. До края на същата година в София светят 884 електрически лампи. Градът също вижда въвеждането на първия си трамвай през 1901 г., автобусна линия през 1935 г. и метрото през 1998 г., което води до допълнително свързвае в тази бързо развиваща се столица.

7. Архитектурни чудеса и трагични загуби

Архитектурният пейзаж на София е пропит с история. Най-старата сграда в града е Ротондата Свети Георги, датираща от 4 век сл. Хр. Градът бива изправен пред значителни разрушения по време на англо-американските бомбардировки през Втората световна война, което води до загубата на над 10 000 домове, множество училища, здравни заведения и театри. Една от емблематичните сгради на града, Софийският държавен цирк, построен през 1962 г., трагично изгаря през 1983 г. Причината за пожара така и не е установена, но споменът за тази сграда остава запечатан в историята на града. Интересното е, че реплика на Софийския цирк е подарена на Скопие, Северна Македония, след земетресението през 1963 г.

8. София е единственият град в Европа, лежащ непосредствено до висока планина

Витоша е висока 2290 метра и е четвъртата по височина планина в България. Тя е сред най-големите богатства на София, тъй като няма друг голям град в Европа (да не забравяме, че населението на София е над милион), който да отстои на едва 15-20 минути от висока планина.

9. Първи превозни средства

Първият автомобил в града е внесен през 1896 г. от живеещият в столицата чех Август Шедеви, който бил собственик на железарска работилница. Возилото било с парен двигател и дървени колела. Автомобилът обаче се развалил след няколко обиколки по софийските улици и скоро изчезнал от тях, защото нямало кой да го оправи. Първото колело е внесено в София десет години след Освобождението, който Вазов нарича „дяволски колица“, а столичаните започват да назовават като „бицикъл“.

10. Кметовете

Трима кметове на София са убити по време на управлението си. Това са Крум Попов, Паскал Паскалев и Георги Маджаров. От Освобождението до днес е управлявана от 60 кмета. Трима от тях са били и държавни глави – Димитър Петков, Тодор Живков и Стефан Софиянски. Братът на Иван Вазов – генерал Владимир Вазов – е кмет на София от 1926 година до 1932 година. При неговото управление градът става една от най-зелените столици в Европа.

11. Статуята

Статуята в центъра на столицата, наречена „Света София“, е 26-метров монумент, езическа алегория на християнската светица, поставен в чест на настъпването на третото хилядолетие. Статуята е предмет на множество спорове и дори не е благословена или осветена от православен свещеник. Дело е на скулптора Георги Чапкънов и е определена от църквата като несъответстваща на каноните.

Тази статия ви хареса? Последвайте ни и във фейсбук и инстаграм за още необикновени пътешествия!

Вижте още от категория Градски легенди
Коментирай
Абонирайте се за нашия бюлетин